Vijftig jaar geleden kwamen studenten, fabrieksarbeiders, jongeren en filmmakers in opstand tegen het gezag, van Parijs tot Mexico-Stad. In hun handen niet alleen stenen maar ook wendbare, lichte 16mm-camera’s. EYE Filmmuseum laat zien hoe de filmcamera strijdmakker werd van een generatie die het recht opeiste haar leven zelf vorm te geven.
Bij de vijftigste verjaardag van de mei-revolutie in Parijs onderzoekt het filmmuseum de geest van ’68 en de internationale lichting dwarse filmmakers die toen opstond. Op het programma staan films uit het jaar 1968, films over ’68 en talkshows en debatten met gasten als popjournalist Hester Carvalho, de Instant Composers Pool en Tracy Metz, directeur van het John Adams Instituut.
De tijdgeest in beeld
Van 26 april tot en met 25 mei klinkt de stem van ’68 in de zalen van EYE, met uniek materiaal uit de collectie: van vernieuwende speelfilms en kritische documentaires van een nieuwe generatie filmmakers tot heet-van-de-naald actiejournaals en officiële nieuwsbeelden.
In een veertigtal voorstellingen onderzoekt het filmmuseum de geest van ’68: waar ging het om? Wat beklijft? In hoeverre was er sprake van een revolutie? En: wat kunnen we in Trump-tijden leren van de cinema van protest, activisme en de strijd om gelijke rechten voor iedereen?
In het kader van het filmprogramma over 1968:
– 4 mei: Inleidingen en presentaties over de dood van Martin Luther King en Robert Kennedy plus speelfilm
– 5 mei: Special over Vietnam met inleidingen, korte films en een optreden van de Instant Composers Pool, plus vertoning van de film Chicago 10 (Brett Morgen)
Aanvang
19:15
Kaartverkoop
10 euro / Gratis met Cinevillepas