Tachtig jaar na de tewaterlating op 8 september 1938, spreekt het passagiersschip Oranje door zijn iconische status en zijn veelbewogen geschiedenis nog steeds tot de verbeelding. Begonnen als lijndienst tussen Indonesië en Nederland, maar door de Tweede Wereldoorlog al snel met een ander doel ingezet.
De levensloop van de Oranje is bijzonder; het schip nam tijdens zijn leven verschillende rollen en gedaanten aan. Van luxe droomschip eind jaren ‘30 gebouwd voor de lijndienst tussen Nederlands-Indië en Nederland, naar hospitaalschip tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog ‘repatrieerden’ talloze personen met de Oranje van Indonesië naar Nederland op weg naar een nieuw ‘thuis’. De tentoonstelling, opgebouwd uit twee delen, belicht zowel de geschiedenis van het schip als persoonlijke verhalen van ‘gerepatrieerden’.
De Oranje: een nationaal symbool Weinig Nederlandse schepen spreken zo tot de verbeelding als de Oranje: het grootste, mooiste en snelste passagiersschip dat ooit op een Amsterdamse werf werd gebouwd. De doop van het schip op 8 september 1938 door koningin Wilhelmina is met 10.000 genodigden dan ook een enorme happening. Als de Oranje op 4 september 1939 aan zijn eerste – en voorlopig ook zijn laatste – reis als passagiersschip begint, is de Tweede Wereldoorlog een feit. De lijndiensten op Nederland-Indië worden per direct gestaakt en de Oranje moet noodgedwongen van koers veranderen. Het schip transformeert in een drijvend hospitaal dat gewonde, geallieerde soldaten van het front weer veilig thuis brengt. Vanaf 1946 wordt de Oranje langzaamaan weer ingezet als passagiersschip, maar de gloriedagen van de lijnvaart zijn dan al voorbij.
Op 5 mei tussen 12:00 – 16:00 uur vindt er een speciale lezing + Vrijheidsmaaltijd plaats. Kijk hier voor meer informatie.
Ga naar de website voor meer info en het aanschaffen van tickets
De tentoonstelling ms Oranje | Koers gewijzigd is t/m 18 juli 2019 in Het Scheepvaartmuseum te zien