De geschiedenis van de ‘Tango des Doods’ is een verhaal dat tot de verbeelding spreekt en waaruit velen de hoop putten dat muziek zelfs onder de meest verschrikkelijk omstandigheden nog kracht geeft en troost biedt. Op deze 4e mei staan we echter ook stil bij de negatieve rol die muziek bij de verdelging van joden heeft gespeeld.
Het is de foto die tijdens het proces tegen de belangrijkste Duitse oorlogsmisdadigers in Neurenberg door de Sovjet aanklager is getoond als bewijs dat in een kamp in Galicië (Oekraïne) door een orkest van gevangenen een ‘Tango des Doods’ werd gespeeld tijdens executies waarbij onschuldige Sovjet burgers (lees: joden) werden vermoord.
Arjan Sikking van Tango Argentino Amsterdam zal iets vertellen over de vooroorlogse tango rage in onder meer Parijs, Berlijn en Warschau die verklaart waarom er tijdens de Bezetting tango werd gedanst, ook in Nederland. Op 1 januari 1943 speelde de fascistische tangokoning Eduardo Bianco en zijn Argentijnse tango orkest in het City Theater aan het Leidseplein in Amsterdam. Zijn grootste hit was ‘Plegaria’ een tango uit 1927 die door velen als de ‘Tango des Doods’ wordt beschouwd.
Willem de Haan zal geschiedenis van de ‘Tango des Doods’ vertellen waaruit blijkt dat niet de Argentijnse tango Plegaria maar de Poolse – en eigenlijk joodse – tango To ostatnia niedziela door de gevangenen in het kamp de ‘Tango des Doods’ werd genoemd.
Aanmelden kan via de website met het formulier of telefonisch 075 6123700 op donderdag 4 mei 2023 (tussen 12 en 16 uur).