Nieuws
“Contact maken is zo makkelijk, maar gebeurt te weinig.”
Op 5 mei is het echte Amsterdamse koekje, het Eberhardje, jarig. De ‘geboorte’ van het koekje was tijdens de Vrijheidsmaaltijd onder de bogen van het Rijksmuseum in 2018.
8 april 2024 - door Hannah Bakx

Résalieke Vlieger loopt al een tijd rond met het idee voor een Amsterdams koekje, in de geest van Eberhard van der Laan, als ze de aankondiging leest van de Vrijheidsmaaltijd onder de bogen van het Rijksmuseum. Tijdens deze maaltijd worden 500 lieve Amsterdammers uitgenodigd om aan te schuiven. Dit is dé plek voor het koekje, denkt Résalieke, en ze neemt contact op met organisatoren Samuel Levie en Joris Bijdendijk. Ze reageren meteen enthousiast en daarmee begint de race tegen de klok: binnen enkele weken moet het koekje gemaakt zijn.

Op 11 april ontvangt ze een mail van Nico Meijles van Holtkamp Horeca. Hij blijkt de buurman van Résalieke en vindt haar idee geweldig. Hij denkt meteen groot, dit wordt niet alleen een koekje voor de Vrijheidsmaaltijd, maar ‘hét koekje van Amsterdam’. Ze hebben drie weken de tijd voor het recept en het ontwerp. Er wordt contact gezocht met Femke van der Laan voor goedkeuring en samen met Ineke Kuiper (vanaf het begin compagnon van Résalieke) en andere vrijwillige professionals start Team Eberhardjes een succesvolle campagne. Het Rijksmuseum is samen met Vermaat Catering partner van het eerste uur en zo wordt op 5 mei 2018 het Eberhardje gelanceerd.

Vanaf 6 mei serveert het Rijksmuseum het koekje in het museumcafé en er wordt een stichting opgericht. Een deel van de opbrengst van de verkoop gaat naar initiatieven van Mensen Maken Amsterdam, om zo iets terug te geven aan de stad. In het eerste jaar werd er al €10.000 gedoneerd. Op basis van het gedachtegoed van Van der Laan bepalen ze de criteria voor het verstekken van subsidies.

Omdat het Eberhardje in eerste instantie alleen in horecagelegenheden wordt geserveerd, zorgt corona voor een stop op de verkoop. Dit, en de vele verzoeken die binnenkomen van particulieren die het koekje graag willen kopen, is de aanzet voor een crowdfunding. Deze maakt het ontwikkelen van een consumentenverpakking mogelijk. Zo is het koekje toegankelijk voor iedereen en kan daarmee het gedachtegoed wijder verspreid worden.

‘Wij vinden eigenlijk dat iedere Amsterdammer minstens een keer in het leven een Eberhardje moet hebben geproefd, de boodschap van het koekje kent en in contact komt met een ander. Contact maken is zo makkelijk, maar gebeurt te weinig. Zoek naar de overeenkomst en niet naar de verschillen. Een kopje koffie met een koekje is een eerste eenvoudige stap’, vertelt Résalieke.

En dat is ook precies waar de Vrijheidsmaaltijden om draaien: om ontmoetingen, om een (nieuw) contact en verbinding met mede Amsterdammers. Het is daarom niet meer dan logisch dat de Eberhardjes sinds 2019 tijdens de Vrijheidsmaaltijden worden geserveerd. Résalieke denkt vaak aan een uitspraak van Job Cohen: ‘ik hoop dat je naast iemand komt te zitten die anders denkt dan jij en dat je met elkaar in gesprek gaat’. Daar blijft het (vrijwillige) team van de Eberhardjes zich de komende jaren voor inzetten. Met het nieuwst koekje, het Bosshardtje, dat in samenwerking met het Leger des Heils werd gerealiseerd, is daarin weer een belangrijke stap gezet.

Website by HOAX Amsterdam